Kako da naučite da pletete, a ne odustanete?

Znam da postoje profesinalni kursevi pletenja, uglavnom sve vezano za to morate da platite počev od kursa do mustri za pletenje. Dobila sam preporuku za Raverly, ali iskrena da budem, nešto se ja tu nisam snašla. Znam tačno i zašto – u momentu pokušaja da ukapiram kako uopšte da postavim ruke da držim igle, sa decom od 25 i 7 meseci, dok administriram jedan forum, nisam imala živaca za još jedan na kom bi učila o tome, nit’ znam da li bi se snašla kada ni ne znam sve termine na engleskom.

Kod nas u ovoj oblasti se jako malo i šturo deli znanje besplatno na portalima. Danas postoje i neke grupe na društvenim mrežama, gde se razmenjuju fotografije radova, kao i saveti vezani za pletenje. Moje mišljenje je da je i dalje ubedljivo najbolje ako imate neku tetku, baku ili komšinicu da vam pomogne makar za sam start. Nažalost, ja sam uglavnom bila prepuštena sama sebi, pa ću pokušati da predočim koliko je trajalo i koliko sam grešila tek da se ne demorališete ako želite da naučite tako nešto.

Pletenje za pocetnike (4)
Savršeno nesavršenstvo

Uvek su me privlačili kreativni i ručni radovi

Oduvek mi se dopadalo kada neko zna da plete, hekla, šije ili veze. Uglavnom su svi bili zaprepašćeni tom idejom i zašto kada se sve može kupiti. Prosto jer su poslednjih decenija svi u tom instant fazonu. Dodatni razlog u Srbiji je i što retko ko može sebi da priušti unikatne i ručno rađene stvari obzirom da to itekako košta.

Srećom, poslednjih par godina su se mnogi počeli vraćati kvalitetu, pa se sve više i u Srbiji pridaje pažnja vuni, drvetu, kamenu i samim tim kvalitetnom ručnom radu. Meni je uvek bilo posebno lepo kada možete da nešto sami napravite, to ima daleko veću vrednost, čak ni kada nije savršeno.

Pletenje za pocetnike (8)
Finalna mustra za šal

 

Moja baba i pletenje

Kada smo dobili sina, pitala sam neke članove porodice da li bi mogli da ispletu najobičniji šal i kapu. Htela sam i da kupim vunicu, ali nešto nisam nailazila na oduševljenje. Izbor za kupovinu je bio takođe vrlo ograničen, sve neka sintetika. Moja baba je kupila i donela mu očajnu sintetičku kapu, koju nikad nismo ni pokušali da mu stavimo na glavu uz konstataciju da je jeftinije kupiti, a ne maltretirati se.

Iskreno, na mnogo nivoa ovo ne razumem i evo godinama kasnije, nije mi još uvek jasno:

  • Prvo, zar nema želju da nešto što je napravila sama pokloni praunuku?
  • Drugo, ja bih kupila vunicu, a i nije fora u novcu bila.
  • Treće, kako joj nije zanimljivije da se nečim bavi umesto da se dosađuje i gleda serije?
  • Četvrto, zašto je glupo nešto napraviti, a super kupiti gotovo?

No, dobro. Jedan post ću posvetiti u perspektivi i tome šta sve želim da naučim i čime da se bavim, a svesna sam da ću imati vremena tek oko penzije. Stoga imam silne planove za jednog dana, umesto da planiram da se penzionišem i čekam da okončam svoj život. A i nije tema, da ne dužim.

Kako sam odlučila da sama počnem da štrikam?

I tako je naš mali bata rastao, dobili smo i ćerku i moja želja da imaju barem po kapu koja će biti mojih ruku delo je konačno prevagnula. U međuvremenu je pletenje, heklanje i šivenje počelo da opet bude aktuelno. Na fejsbuku su počele da se pojavljuju žene koje svoje radove rade po narudžbini i prodaju. Kako sam već pisala u postu o tome kako da napravite tutu suknjicu da nisam tip koji je vičan šivenju, rešila sam da kupim igle i vunicu i pokušam da savladam štrikanje.

Bilo je prijateljica na fejsbuku koje su pozdravile moje fotografije da ću pokušati i ponudile svesrdnu pomoć, ali ja nisam mogla da se organizujem da odvojim neko vreme i fizički odem kod nekog da pokupim cake i učim, već sam krenula težim putem, sama i uz klipove na mobilnom telefonu.

Pletenje za pocetnike (2)
Kupljene igle i vunica

Kada sam počinjala, a ove slike datiraju od pre skoro četiri godine, jedini saveznik dostupan u svako doba (sećate se da sam uklapala sa vremenom kada deca dozvole), bio mi je YouTube. Da stvar bude gora, ja nisam neki tip koji se snalazi sa tim da imitira pa sam bar sat vremena gledala iznova i pokušavala da razumem položaj prstiju, kako onu prvu petlju da napravim i započnem namotavanje na iglu. O tome da krenem i drugi red i da ne pričam, koliko je delovalo komplikovano.

Ovo su neki od klipova prilagođenih za početnike:

Kada budete naučili osnove, YouTube će vam biti odličan saveznik da razumete kako se neke mustre i petlje pletu. Daleko je lakše nego da učite sa slika i tekstualno. Bar se meni tako čini.

 Svima bih savetovala da počnu sa iglama broj 3, 3.5 ili 4 i nekim glatkim koncem tipa Tango, koji je 100% pamuk, proizvođača St. George. U kvalitetne igle je sjajno uložiti, ali dok ne vidite kako će vam ići snaći ćete se i sa jeftinim.

Kao potpuni laik, ja sam odabrala ovu belu vunicu, pojma nisam imala ni čemu će mi služiti ni šta ću sa njom, osim da mi se učinila neutralna. A za nju su trebale igle broj 5. Onome ko ne zna ništa o pletenju, a takvima i jeste namenjen post, ništa ne znači, ali to vam je muka teška za prvi put.

Ovo je bio ozbiljan napredak, odmaknuti dalje od prvog reda.

Pletenje za pocetnike (3)
Prvi uspešni redovi pletenja šala

Tek posle ozbiljnog truda, što se razvuklo na 2-3 dana pokušaja, ukapirala sam da napredujem, ali da mi se ivice uvijaju. Pojma nisam imala da i tu ima neka caka i da ne možete sve isto raditi.

Pletenje za pocetnike (6)
Prvi pokušaj pletenja

Drugi problem koji sam imala je što sam pretvrdo plela, jer nisam imala osećaj i to je ispalo gotovo kao uštirkano. Kamen živi. Naravno kad sam se pohvalila babi pri jednom dolasku, odmah je bila zaprepašćena ”zašto tako tvrdo”. Pa zato što, jebi ga, pojma nemam. Drugo, nešto mi je pričala oko ivica, a ona nije baš vična da prenese znanje, pa sam se ja sutradan sve oparala i krenula iz početka. Ovaj put sam svakih par redova radila kontra, da bih dobila ravne ivice sa strane, tj da se sve ne uvija ka sredini. Ali i dalje je bilo bolesno tvrdo.

Pletenje za pocetnike (7)
Proba drugog načina štrikanja

Onda sam opet posle par dana sve oparala, opet gledala klipove, otkrila neku mustru za koju sam mislila da će uspeti da izgleda pristojnije i odlučila da ne odustajem dok ovaj put ne završim. Lovila sam minute kada su mirni i igraju se, jer drugačije ne bih imala kada.

Pletenje za pocetnike (5)
Pletenje dok se mrvica igra na podu

Ne pitajte me koliko je dana trajalo, koliko sam se nervirala, a imala sam i grešaka, onda nije svaka petlja bila identično zategnuta, ali u neko doba je završen šal. Pride sam bila oduševljena kako sam brzinski ukapirala kako se završava poslednji red. To i vi možete pogledati na ovom linku:

 

 

Knitting is new yogaPletenje je nova joga

 

Pletenje smiruje i mnogi psihoterapeuti ga preporučuju. Odličan je način i da pletete u grupama, ali i sami. Meni je zaista bilo lekovito. Sa jedne strane, vežbate vijuge, brojite i niste zaokupljeni problemima, učite i stvarate nešto novo, pa se osećate i dodatno korisno.

Meni je zaista baš prijalo, jer nekako u vreme kada imate dve bebe, posao od kuće i sve obaveze vezano za kuću, sami sebi nabijete takav tempo da nekada ne umete da se opustite ni kad legnete uveče u krevet. Stalno podsvesno blaga tenzija.

I još po koji problem pri prvom štrikanom remek-delu

Prvi problem: Kada je šal gotov, tek tada sam ukapirala da je kratak čak i za bebu od 8 meseci. Mislim, nije prekratak, ali ni na šta nije ličio i nije mogao da pada kada se obavije.

Rešenje: Kupila sam tri mala drvena dugmeta – leptire i zašila ih na jedan kraj. Zapravo, imala sam sreće da je rad bio ovaj rupičast, pa su odgovarali, inače ne bi bilo šanse da umem da izvedem i rupice za dugme.

Drugi problem: Kada je trebalo da počnem kapu, nisam znala kružno da pletem, iako svi kažu da je to lako. Našla sam ovaj način (i dalje moram priznati da mi je draži) i sa njim je išlo relativno glatko:

Sugestija: Kada počinjete da pletete, mislim da je najlakše da to radite za sebe ili nekog ko je često pristutan. Koliko god da sam merila krojačkim metrom, ipak je najlakše kada iznova prislonite i vidite dokle ste stigli i koliko još ima, a i ako ste pogrešili, bolje da sada ukapirate nego kada je gotovo.

Treći problem: Bez obzira što sam i na kapu zašila ukrasno dugme, onog istog leptirića, delovala mi je kao da joj nešto fali, pa sam zaključila da će daleko lepše izgledati ako dodam bućkicu na vrh iliti čuveni, pom-pom. A ovo je ubedljivo najlakši način koji sam pronašla za pravljenje, bez zezanja sa krugovima od kartona i slično. Neće ispasti možda idealno ravno, ali koga briga.

Prvi štrikani komplet by me

Pletenje za pocetnike (9)
Gotovi šal i kapa

Ovako je na kraju sve to ispalo. Ne sećam se tačno da vam kažem koliko je sve to trajalo, koliko puta sam mislila da neću uspeti i da treba da dignem ruke jer nije to za mene. Da li sam završila posle dve nedelje ili dva meseca, više nisam sigurna. Ono što je važno da nisam odustala, da nisam do današnjeg dana silno ni napredovala u nekog profesionalca, ali u narednim postovima ću vam predočiti sve kape, šalove, džemperiće i evo sada prvi komplet koji sam plela ovih dana za izlazak bebe iz porodilišta.

A evo i mog malog modela zbog kog je vredelo potruditi se. Sada ima četiri godine i uveliko poručuje šta želi i za sebe i neku od igračaka.

Pletenje za pocetnike (1)
Proba prvog štrikanog kompleta
Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

Up ↑

