Prirodna sredstva za čišćenje domaćinstva

U poslednje vreme se dosta priča o tome koliko je hemija za kuću štetna, kako nije dobro da je udišemo, ali i o tome, koliko su deca koja žive u sadašnjim, preterano sterilnim uslovima sklonija alergijama, ekcemima i sa daleko lošijim imunitetom, nego njihovi vršnjaci pre dve i tri decenije.

prirodna sredstva za ciscenje doma

Pisala sam već da nisam neki tip osobe koja će da se maltretira sa komplikovanim stvarima, nisam od onih mama koje će da osmisle milion homemade varijanti ili da glumim neku žrtvu i gubim bespotrebno vreme (koje ni nemam), mogu da se davim samo sa nepotrebnim stvarima koje mi čine lično zadovoljstvo i zabavu. Ko je vredniji, može da nađe milion varijanti na temu prirodnih sredstava za čišćenje, posebno sa vinskim sirćetom, a ovde su predočena samo rešenja koja su brzinska i koja svakodnevno koristim već nekoliko godina. Prvo što sam počela da koristim je univerzalno sredstvo za čišćenje kada sam dobila prvo dete i kada je ono propuzalo. Nisam želela da mozgam koliko sam i šta detaljno isprala, da li će dohvatiti neku hemiju i gde ću sa detetom koje se mota oko nogu u kupatilu iz kog isparava Domestos. Da nije i savršeno efikasno, verovatno bih tražila dalje, ovako je postalo neophodno u domaćinstvu.

Vinsko sirće je odlično za čišćenje koječega, spominjala sam ga samo u pojedinim sredstvima kao dodatak, a ovde možete pročitati načine na koje možete da ga koristite – klik. Druga je stvar što moja sklonost ka ličnom užitku ide dotle da mi se ne boravi uz taj miris ni minut, pa ga koristim isključivo za dodavanje u boju za farbanje jaja za Uskrs.

Limuntus i soda bikarbona – najbolji prijatelji čistog doma

Najpraktičniji za čuvanje su soda bikarbona i limuntus. Uvek kupujte veće količine, najmanje po 200-300 grama, a po želji možete i više. Važno je da ih čuvate suve, na način koji vam odgovara. Meni je lično najlakše da ih držim u velikim teglama. Potrudite se da ih obeležite, mada ćete ih razlikovati tako što limuntus podseća na krupnu morsku so, a soda bikarbona je sitna kao prah šećer. Uvek ih možete i probati ako niste sigurni šta je u pitanju (limuntus – kiseo, soda – slankasta). Lično se zgrozim na obe varijante, iako sodu ponekad koristim i za pranje zuba, ali i kao prirodni piling za lice.

Soda bikarbona za ciscenje

Veliko smanjenje troškova u kućnom budžetu

Kada spominjem korišćenje sode i limuntusa, podrazumeva se da ih nećete kupovati u malim kesicama od 5 i 10 grama u marketu. Ne znam ni da li biste ni koliko uštedeli u tom slučaju. Idite u prvu prodavnicu “zdrave hrane” i tamo kupite potrebnu količinu. Cena kilograma sode bikarbone je oko 60 – 80 dinara za kilogram, dok je limuntus između 170 – 250 dinara dinara kilogram, zavisno od prodajnog mesta.

Ne treba ni da vam kažem da je naša ušteda bar 50-ak evra na godišnjem nivou, samo upotrebom ovoga što je navedeno u tekstu. Kupujem samo deterdžent za sudove, tablete za mašinu za sudove, prašak za veš, sredstvo za wc šolju i sredstvo za stakla. Omekšivač za veš ne koristimo od kada imamo mašinu za sušenje veša (kao ni peglu, ali to je za poseban post).

prirodno cisecenje doma

Prirodni načini za čišćenje domaćinstva

Univerzalno sredstvo za čišćenje doma

Prvo što sam počela da koristim i godinama ne mogu da zamislim čišćenje zapečenih ostataka hrane u šerpi ili slavine i pločica u kupatilu je ovo sredstvo. Mi ga zovemo Vindex po uzoru na čuveno sredstvo u filmu Moja mrsna pravoslavna svadba.

Za pravljenje je potrebna jedna flašica sa prskalicom (prazna od sredstva za čišćenje stakala ili ćete kupiti novu), zapremine 750ml; zatim 50 grama limuntusa i 50ml sredstva za posuđe (ja koristim Fairy). Sipajte u flašu limuntus i sredstvo za sudove, a zatim dodajte toplu vodu do vrha, promućkajte i spremno je za korišćenje. Pre svake upotrebe je samo važno da malo promučkate bočicu. Koristite za kompletno čišćenje kupatila (pločice, slavine, kada…), čišćenje u kuhinji (ne oštećuje ni ravnu ploču, sudoperu, šerpe), odličan je odmašćivač i za uklanjanje prosutih slatkih stvari, kao i sve druge vrste prljavštine.

NAPOMENA: Obzirom da sredstvo peni, ostavljaće beli trag na prozorima ili podu, pa je potrebno da te površine dodatno prebrišete ili isperete.

Ušteda: sredstvo za ribanje kupatila, sredstvo za uklanjanje buđi u fugnama, sredstvo za skorelu hranu na sudovima, sredstvo za čišćenje ravne ploče.

limuntus

Čišćenje zapušenih odvoda

Ispostavilo se da u kući u kojoj sada živimo, iako je nova, odvodi nisu najsjajnije urađeni, pa smo više puta imali problem sa odvodom, kako u kadi (zbog moje kose), tako i u kuhinji. Slučajno sam nabasala na rešenje u vidu ova dva sastojka i zaista radi. Verovatno ne bi baš pomoglo kod ozbiljno zapušenog odvoda, ali za ono gde su potrebne manje intervencije pomaže.

Priprema se tako što u suvu šolju za kafu sipate pola limuntus, pola sodu bikarbonu i onda polako uspete u odvod, a nakon toga polako sipate i istu tu šolju punu tople vode. Videćete da će voda pokrenuti reakciju limuntusa i sode od koje će početi da se pravi pena i možete po potrebi pred kraj reakcije dodavati po malo tople vode, a kada se završi, pustite vodu, da vidite da li ste postigli željeni efekat.

SAVET PLUS: U dvorištu je kompletan deo betona oko činija sa mačijom hranom imao stogodišnju masnoću. Posula sam mešavinu limuntusa i sode i sipala preko malo vruće vode. Penilo je kao ludo, a nakon ispiranja crevom beton više nije imao ni traga masnoće.

Ušteda: sredstvo za otpušavanje odvoda

Prirodno sredstvo za čišćenje mašine za sudove

U prodavnicama možete naći sijaset sredstava za čišćenje mašine za sudove, ali jedno je sigurno – nijedno nije baš jeftino. Cena je i do par stotina dinara. Isti efekat možete postići ako pregradu za prašak/tabletu napunite do pola sa sodom, a onda do vrha sa limutusom. Pre toga uglavnom ivice oko gume koje se ne mogu očistiti na ovaj način naprskam i obrišem onim univerzalnim sredstvom koje sam na početku spominjala. Još bolji efekat ćete postići ako u gornju pregradu stavite šoljicu punu vinskog sirćeta (ne morate, ali možete) i uključite mašinu na najduži program.

Ušteda: sredstvo za čišćenje mašine za sudove

Najlakši način da očistite rernu

Oko ovog načina čišćenja moram priznati da sam bila veoma skeptična. Prvo zato što meni rerna uvek izgleda katastrofalno, posebno staklo na vratima zna da se upropasti, a drugo što me uvek muka hvata od onih glupih sprejeva koji moraju da stoje, pa ih jedva isperem, a čišćenje opet nekako traljavo ide. Da sam negde čitala, ne bih ni pokušavala, ali znam da me moja drugarica Nataša ne bi zeznula, pa odlučih da probam.

Priprema je neviđeno prosta. Sipajte pola šolje sode i polako uspite tople vode tek toliko da dobijete tečnu smesu koja može da se nanosi, ali da ne bude baš ni kao sok retko. Nanesite to svuda po rerni sunđerom i prosipanjem i ostavite da odstoji najmanje 15 minuta. Kod mene bude često dosta duže jer zaboravim.

Kada odstoji, zgužvajte veće parče aluminijumske folije i njom sve izribajte prvo. Ovo je deo koji redovno zaboravljam, ali skida se sve i kada vlažnim sunđerom, onom zelenom stranom krenete da ribate. Sve u svemu prilično se lako čisti.

Ušteda: Sprej ili sredstvo za čišćenje rerne

Čišćenje frižidera

Nisam lično isprobala, već se muž žrtvovao dok smo mi odmarali van grada, da odledi i sredi frižider. Istina imamo onaj No frost godinama, pa i nismo redovni u tom otapanju, a staklene police povremeno izvadimo i operemo. Ovaj put je on ostao da to odradi onako detaljno i za čišćenje unutrašnjosti je koristio sodu. U posudu je sipao 350 ml tople vode i u tome rastopio 2 pune kašike sode bikarbone. Time je prebrisao kompletnu unutrašnjost frižidera (one male delove i police je prao sredstvom za sudove). Nakon toga je sve obrisao čistim truleksom i frižider je unutra čist i mirisan. Soda je apsolutno sve naznake mirisa uspela da neutrališe, a nema ni bojazni da je ostala neka hemija u frižideru koji ipak skoro sve vreme stoji zatvoren.

Čišćenje veš mašine

Prvi put kada sam se odlučila da probam čišćenje mašine limutusom, jedva sam preživela i već sam se opraštala od nje jer sam imala utisak da čudno radi, svašta sam gledala u bubnju, gomila skoro crne vode, grinje i čudesa. Drugi put je situacija već bila drastično bolja, što me podseti da ne pamtim kada sam je čistila i da bi mogla da to uradim ovih dana. Sve što je potrebno je da u mašinu (u bubanj) sipate čak 250-400 grama limuntusa i mašinu uključite na program za pranje belog veša – 95 stepeni.

Ušteda: Calgonit

SAVET PLUS: Pri svakom pranju belog veša, dodajte dve kašike sode bikarbone uz prašak za veš u istu pregradu. Veš će biti još belji.

Prirodno sredstvo za uklanjanje buđi

Da li od velike razlike u temperaturi, loše izolacije ili iz nekog desetog razloga, u kući u kojoj živimo već prve zime (do tada niko nije živeo) počela je da se pojavljuje vlaga na nekim mestima u ćoškovima. Mislili smo da kupimo neko sredstvo za uklanjanje, ali muž je rešio da probamo prvo i to na prirodan način. Ne samo da je bilo veoma efikasno već se nova vlaga na tim mestima više nije ni pojavljivala.

Smesa se priprema tako što se pomeša 150ml vode sa 150ml vinskog sirćeta, a zatim dodate 3 pune kašike sode bikarbone. Tu mešavinu nanesete na zidove i ostavite da deluje 15-ak minuta. Nakon toga vlažnom krpom prebrisati – skinuti sloj premaza i buđi i ostaviti da se osuši.

Ušteda: sredstvo za uklanjanje buđi

ciscenje doma

Ljudi konačno postaju svesni svih loših strana korišćenja preterane hemije. Nažalost, u današnje vreme je drastičan porast osoba sa nekom vrstom alergije. Okruženi smo morem kancerogenih materija koje udišemo. Ako već nekim isparenjima u vazduhu moramo da budemo izloženi ( o čemu sam pisala ovde), ne znači da moramo i da njima čistimo domove. Takođe ne bi bilo loše da razmislite i o tome kakvu kozmetiku koristite i šta jedete. O svemu ovome pisala je Snežana na svom blogu u postu – Kako sam objavila rat hemiji.

Ukoliko koristite još neko jednostavno, a efektno sredstvo za čišćenje ili probate nešto od navedenog, podelite svoje utiske u komentarima, biće mi drago da dopunim tekst i vašim iskustvom.

 

2 thoughts on “Prirodna sredstva za čišćenje domaćinstva”

Leave a Reply

