Čuvarkuća – Sempervivum tectorum

Verovatno nema osobe koja nije čula i ne zna kako izgleda biljka čuvarkuća. Uglavnom ih svi pamte po krovovima kuća i šupa i znaju kao lek za bol u uhu. Ceo život sam ih tako tretirala, nisam čak ni razmišljala o njima, kao ni o tome koliko lepe mogu biti, dok slučajno nisam u nastojanju da počnem i sama nešto da gajim u stanu došla i do prva dva primerka koje mi je brat poklonio uz još par drugih biljaka.

Odmah da naglasim da se tekst ne odnosi na lekovita svojstva koja im se pripisuju, niti sam ja veliki stručnjak za hotikulturu. Samo prenosim svoja iskustva i fotografije biljaka gajenih sa ovim sklepanim znanjem i puno ljubavi. A saveti možda nekom i pomognu ili pak nekoga zainteresuje da ovom biljkom obogati svoj vrt.

10
Čuvarkuća – Sempervivum tectorum

Kako sam zavolela gajenje čuvarkuća?

Vremenom sam se potpuno zaljubila u ove biljke, saznala sam da ne postoji samo ta jedna vrsta, kao što većina nas misli, već oko 40 vrsta i da mogu da cvetaju. Kao neko ko više voli da ima cveće i zelenilo tokom cele godine i nije neki ljubitelj onih klasičnih prolećnih rasada koji su za jednu sezonu, ovo mi je polako postajao glavni izbor. Počela sam da pribavljam i druge vrste sukulenti, a zatim i različite sedume. U južnijim krajevima ima fenomenalnih vrsta i aranžmana na otvorenom, čak u susednoj Dalmaciji budem opčinjena kako njima sve to na kamenjaru i toploti uspeva. Međutim, nema prepreka da klasične čuvarkuće gajite i u Srbiji.

192

Ali i kako sam ubila prve čuvarkuće

Pre neki dan sam čitala novi tekst na blogu moje drage Milene – Serijski ubica cveća i setila se kako je kod mene umiralo doslovno sve. U to vreme, pre 8-9 godina, uspela sam da ubijem čak i prvih nekoliko čuvarkuća, što se prosečnoj osobi čini kao nemoguća misija. Jer, kada razmislite gde one rastu najčešće – na krovovima. Ko brine o njima – baš niko. Da li ste ikada videle sasušene i propale na nekom krovu – naravno da ne.

E pa ova pametnica, čitaj ja, uspela sam da ih dokusurim. Iz straha da će uvenuti divna dva velika primerka već prečnika oko 10cm, unela sam ih kada je zahladnelo u kuću. I to ne samo unutra, već u dnevnu sobu sa centralnim grejanjem gde su temperature dostizale i 26 stepeni u sred zime. Da stvar bude gora, bile su u posudama sa zemljom, bez peska, kamenja i bez mogućnosti da se ocedi višak vode. Trebam li i da naglasim da su mi delovale očajno zbog svog tog grejanja, suvog vazduha i zatvorenog prostora, a onda sam ih besomučno zalivala i pretvorila u jednu kašastu trulu smesu. Sad mi je mučno kada se setim kako su jadno izgledale.

193

 

Šta čuvarkuće vole?

Znam da neki uspevaju da ih gaje i u zatvorenom, u različitim aranžmanima i terarijumima, ali moja iskustva govore da su one najsrećnije kada možete da im omogućite kišu. Ovo bukvalno mislim. Nije toliko važno da li su na zemlji, krovu, kamenu, saksiji ili žardinjeri, koliko da im omogućite da tečnost pre svega dobijaju od kiše. Na kiši deluju potpuno drugačije, nego inače, nekako srećno.

17

Na zatvoren prostor reaguju tako što idu ka svetlu i deformišu se, dosta bledu boju dobiju i ne napreduju tokom cele zime. Testirala sam čak i opcije da jedan deo stoji napolju, ali natkriven i ja ga zalivam kada zalivam i ove na otvorenom. Primerci na otvorenom su gotovo duplo brže napredovali, bili čvršći i blistaviji. Tako da – kiša, definitivno.

Čuvarkuća

Sve što je važno da tokom jesenjih i zimskih meseci uradite je da ne radite ništa. Nemojte ih zalivati, premeštati, dirati. Nekada će se činiti da nema kapi vode u njima, nekada da su previše natopljeni, ali biljka će sama sve to regulisati.

Boja i izgled čuvarkuće

Ono što ima daje posebnu lepotu je sposobnost nekih vrsta da promene boju u zavisnosti od količine svetlosti i godišnjeg doba. Pojedine vrste na jakom suncu dobijaju ljubičaste vrhove, dok neke baš tada dobijaju jarko zelenu boju, gotovo bez dodatka ljubičaste. Postoje vrste čija boja u zavisnosti od godišnjeg doba varira od sive do tamno ljubičaste i onih koje su tokom leta zelene, a u jesen crvene.

15

14

Postoje i vrste koje su cele prekrivene dlačicama, kao i one koje u središnjem delu imaju nšeto nalik na paukovu mrežu. Veličina pojedinčanih biljaka takođe varira i dok su neki sitni primerci veliki samo 1 cm u prečniku, postoje i oni koji su bar meni dostizali i 25 cm u prečniku.

13

11

Znaci za uzbunu

Ukoliko vidite da su donji listovi meki i truli, obavezno ih odstranite i prestanite da zalivate biljku do daljnjeg. Možda će uspeti da se vremenom isuši i spase. Ako je u sredini počela da truli tako da odozgo vidite da je središnji deo mokar, uglavnom joj nema pomoći. Uklonite je da biste spasili primerke koji se nalaze oko nje.

Kada primetite da se čuvarkuća ”zatvorila”, podigne listove, tako da se uobiliči skoro u kuglu kod nekih vrsta, znači da joj fali vode, pa je vreme da je zalijete. Ako je tako tokom zimskih meseci, ostavite je i čekajte prirodne padavine, nemojte je kvasiti dodatno. Oporaviće se, ne brinite.

12
Čuvarkuća kojoj fali vlage

Razmnožavanje čuvarkuća

U proleće počnu ispod da puštaju nove male izdanke okolo. Možete ih ostaviti da malo svaki od njih pusti korenčiće pa tek onda otkinuti od velike biljke. Iz mog iskustva, one se jako lako prime na drugom mestu gde ih prebacite.

18

Ne znam da li je i kako moguće razmnožavanje iz semena na cvetu. Kada procvetaju biljka koja cveta, se osuši i propada. Tako da kada vidim da se neka sprema da procveta, apsolutno me to ne raduje, naprotiv. Nekako ceo taj proces deluje pomalo ružno i mučno, biljka prati svetlost, počinje da se krivi, ne može da stoji uspravno pod težinom, dok na kraju ne uspe da cveta. Boje cveta variraju od bele, žukaste, roze do ciklama.

190
Početak cvetanja
19
Cvet jedne vrste čuvarkuće

Ukoliko želite bilje za baštu o kome ne treba puno da brinete, a da izgleda dekorativno, razmislite upravo o ovim vrstama. U jednom od narednih postova ću pisati i o drugim sukulentama koje se fantastično uklapaju, kao i o sedumima. Neke od ideja za aranžiranje i uzgajanje seduma i suklenti možete naći i na mojoj tabli na Pinterestu – KLIK.

 

 

2 thoughts on “Čuvarkuća – Sempervivum tectorum”

Leave a Reply

