Spojene kuhinja i dnevna soba – da ili ne?

“Open space” u domu

Ovo je jedna od večitih dilema koju mnogi imaju kada planiraju kupovinu ili renoviranje nekretnine. Takođe, uvek će postojati suprotstavljena mišljenja o ovoj temi i jedni druge nećemo ubediti zašto je baš naša opcija poželjna. Ovim tekstom ne planiram da nikoga ni u šta ubeđujem, već da predočim svoje razloge zašto sam uvek za otvoren prostor.

Jedni biraju dom u kom će sve biti jedan prostor, tzv. “open space”, dok drugi gledaju da kuhinja potpuno bude izdvojena i zatvorena vratima, dok je i trpezarija odvojena prostorija, a dnevna soba treća prostorija.

otvoren prostor u domu

Naravno, nema govora o otvorenom prostoru kada se radi o porodicama koje žive u zajednici i gde živi više generacija, osim ako se ne radi o prostoru gde svako ima i sopstveni životni prostor u kome može da se osami. Inače, svaka vrata su tada dragocena za 3 minuta mira, pa makar bila i od špajza.

Ako je nekome dnevna soba ujedno i glavni životni prostor u kome spava, nema smisla da bude spojen sa kuhinjom, osim ako baš nema drugog izbora.

Diskusije na temu odvojene kuhinje

Godinama na temu toga da li kuhinja treba da bude odvojena komentarišem sa prijateljicama i koleginicama. Mišljenja i argumenata ima raznih. Svaka navodi svoje razloge, pa ih podrobno i elaborira.

Da muškarci pričaju na ovu temu (mislim i na one koji redovno kuvaju), sto puta bi se lakše dogovorili i lepo proćaskali uz pivo, mnogi bi i priznali argumente onog drugog, a onda nastavili na drugu temu i gotovo. Međutim, žene kao takve vole da se raspravljaju i ne priznaju čak i detalje za koje u sebi znaju da nisu u pravu, ali teraj dalje i budi namćor bar još pola sata. Onda pozovu neku istomišljenicu-drugaricu, pa nastave sa onim: “I zamisli, ona meni kaže…”

Prljavi sudovi

Glavni razlog koji sam imala prilike da čujem u korist odvojene kuhinje je SUDOVI U SUDOPERI. Uglavnom žene komentarišu u smislu:

  • “Šta ima ko da gleda da li sam oprala sudove?”
  • “Neću da mi gledaju u sudove u sudoperi!”
  • “Ne mogu kad je slava ili proslava da zaviruju u haos koji tamo napravim!”
  • “Neću da neko gleda da li odmah sve stižem da rasklanjam!”

Iskreno, mene savršeno boli uvo šta će ko misliti o mojoj kuhinji i sudovima, tako da ovaj argument nema značaja. Mislim, da li će me iko ogovarati da ne perem sudove ili da sam aljkava, stvarno ni ne razmišljam o tome.

Mirisi iz kuhinje

Drugi argument koji mnogi navode da ne žele da im se u dnevnoj sobi oseća miris kajgane ili prženog mesa.

Sa ovim se slažem da jeste nezgodno, ali to se nekada dešava i kroz zatvorena vrata i uz najbolji aspirator. Meni se dešavalo da u hodniku zgrade osećam miris prebranca iz rerne, sarme ili pečenih paprika. Tako da nisam sigurna koliko je moguće nekada izbeći širenje mirisa kuvanja.

Opet to je problem koji se dosta može ublažiti korišćenjem kvalitetnog aspiratora ili dobrim provetravanjem par minuta.

open space u kuci

Porodično vreme

Mi nismo protivnici novih tehnologija, naprotiv, od toga dobrim delom živimo, ali se još uvek trudimo da samo u dnevnoj sobi imamo televizor, računar, a tu boravimo tokom hladnijeg vremena i bar 80% slobodnog vremena. Navikavamo decu da smo kada se svi vratimo kući posle podne uglavnom svi zajedno. Tako su i oni navikli da igračke kojima se igraju donesu u dnevnu sobu, mada nas mnogi pitaju zašto se ne igraju u svojoj sobi. Ok, igraju se oni i u svojoj sobi, posebno ako ne idu u vrtić, a mi od kuće radimo, tada gledamo da bar jedan deo dana možemo to u miru da obavimo, koliko je moguće.

Uglavnom, mi tih par sati posle podne pokušavamo da budemo zajedno i da par dana nedeljno budemo sami porodično. Nije da smo asocijalni, ali prosto nam ne prija da posle podneva provodimo uvek negde ili da sa društvom sedimo kod nas dok se deca igraju. Da, naravno da to volimo, ali ne svakodnevno. Isto kao što i u parkićima trčimo zajedno sa svojom decom, a ne sedimo sa drugim roditeljima.

Odvojena kuhinja vs. spojen prostor

Odvojena kuhinja

U prošlom stanu imali smo delimično odvojenu kuhinju. To znači da je ona bila samo šankom odvojena od trpezarije, ali u takvom položaju u odnosu na dnevnu sobu, da se dok sam pored šporeta ili sudopere ništa tamo nije moglo videti. I onda sam ja tako vreme dok spremam večeru, kolače ili ručak za sutra, provodila uglavnom odvojeno od dece i muža. Posebno me nerviralo kada se vikendom vratimo sa pijace i ja se bacim na stavljanje supe i svega po redu, a oni me dozivaju sa “Mama, vidi kako smo ovo od Lega super napravili”.

Ili, kada nam dođu kumovi, a on voli palačinke i usput cvili da spremim. Meni to stvarno nije problem, ali i oni i mi na kraju zaključimo da sam pola druženja provela u kuhinji, koliko god se svi trudili da dolaze i ćaskaju sa mnom.

Otvorena kuhinja

Sada imamo manji otvoren prostor. Kuhinja je odvojena samo šankom, dok se trpezarijski sto nalazi u jednom delu dnevne sobe. Definitivno sam se vrlo brzo uverila zašto je to nešto što sam želela!

Dok se deca igraju, sve vreme mogu da učestvujem, čak i ako sam pored šporeta. Aktivno smo svi uključeni u druženje i razgovor. Mogu da im pomognem u nedoumicama i problemima, tako što samo bacim pogled i nekako sve kompaktnije i brže teče.

Kada nam dođu prijatelji, onih prvih desetak minuta služenja kafe, soka, ko šta voli je isto praćen aktivnim učestovanjem i sve u svemu, sjajno nam odgovara ova opcija. Ne planiramo da je menjamo ni u buduće.

Sledeće godine ćemo imati prvi susret i sa domaćim zadacima i nadam se da će uspevati da ih radimo paralaleno uz sređivanje kuhinje, dok prvak sedi za trpezarijskim stolom. Ako se moja iluzija ispostavi kao netačna i neizvodljiva, obavestiću vas blagovremeno.

Save

3 thoughts on “Spojene kuhinja i dnevna soba – da ili ne?

Add yours

  1. Ja sam se radovala odvojenoj kuhinji i i trpezariji od dnevne sobe, upravo iz razloga što mogu zatvoriti vrata i niko ne vidi ni nered ni šta radim. Ali, uopšte nije praktično i potpuno se slažem da pola vremena, kad dođu gosti, provedem u kuhinji pa se onda dovikujemo. I često se desi da mi je kuhinja u haosu jer mi je važnije provesti vrijeme sa porodicom pa makar gledali tv svi zajedno nego oprati suđe. U narednom periodu imamo u planu neke prepravke a spajanje kuhinje sa dnevnom sobom je prvo na redu. I sigurna sam da će i suđe biti uvijek čisto

    Liked by 1 person

    1. Hvala na komentaru! Razumem Vas za obe opcije. Mi prvi put nismo mogli da biramo, ali smo ipak napravili kao šank, poluotovreno. Ovde je sve nekako kompaktno i ova opcija nam definitivno više odgovara.

      Like

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

Up ↑

